ایجادمحور سربیشه به میل 78 برای ارتباط استان با افغانستان

مدیرکل راه و ترابری خراسان جنوبی:
85 درصد روستاهای خراسان جنوبی از راه آسفالته برخوردارند

خبرگزاری فارس: مدیرکل راه و ترابری استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر صد درصد جمعیت شهری و 85 درصد جمعیت روستایی استان از راه آسفالته برخوردار هستند.


ابراهیم نصری امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: پروژه‌هایی که با نگاه ویژه دولت نهم در حال احداث بوده و در سنوات آتی به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد جایگاه استان را در بخش زیر ساخت‌ها متحول می‌کند که ارزش این پروژه‌ها بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال است.
مدیر‌کل راه و ترابری استان خراسان جنوبی ادامه داد: در راستای احداث پروژه مهم راه‌آهن، در سال جاری مطالعات مرحله مقدماتی و تصویب کمیسیون ماده 32 آن انجام گرفته شده و در لایحه بودجه سال 88 منظور می‌شود.
وی از احداث باند دوم قاین – خضری به طول 47 کیلومتر، باند دوم فردوس- دیهوک به طول 62 کیلومتر، باند دوم بیرجند – قاین به طول 42 کیلومتر، باند دوم بیرجند – نهبندان و باند دوم سرایان – آیسک به طول 10 کیلومتر خبر داد و گفت: در بخش احداث راه اصلی، محور قاین – اسفدن – حاجی‌آباد به طول 106 کیلومتر، محور فردوس – سرایان – سه راهی روم به طول 130 کیلومتر، محور نهبندان – زابل به طول 95 کیلومتر، محور سربیشه – درح به طول 100 کیلومتر و محور گزیک – میل 73 به طول 57 کیلومتر در حال انجام است.
نصری با اشاره به سیمای راه و ترابری خراسان جنوبی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه استان خراسان جنوبی حدود 180 کیلومتر راه آسفالته وجود داشته است و بقیه راه‌های ارتباطی راه‌های شوسه بدون مشخصات بوده و برقراری ارتباط با سایر استان‌ها سخت و پر هزینه بوده است.
وی یادآور شد: ایجاد شبکه‌های ارتباطی متعدد در مسیرهای مختلف امکان دسترسی مناطق جمعیتی روستایی و شهری در سطح استان و همچنین با بیرون از استان را بسیار سهل و آسان کرده است.
مدیر‌کل راه و ترابری استان خراسان جنوبی از اجرای محور بیرجند – عرب‌آباد برای ارتباط استان با جنوب، غرب و مرکز کشور، محور بیرجند – اسدیه – مرز مشترک با کشور افغانستان و محور نهبندان – شهداد برای ارتباط جنوب استان و شمال استان سیستان و بلوچستان با مرکز و جنوب کشور خبر داد و گفت: محور فردوس – بجستان برای ارتباط با مشهد مقدس و مرز مشترک ایران با افغانستان و ترکمنستان، محور قاین – ابراهیم آباد – خواف برای ارتباط ترانزیتی افغانستان به خلیج فارس، محور قاین– حاجی آباد – یزدان برای ارتباط شهرستان با مرز مشترک ایران با افغانستان و محور سربیشه به میل 78 نیز برای ارتباط استان با مرز مشترک ایران با افغانستان انجام شده است.
نصری با اشاره به احداث حدود 6 هزار و 300 کیلومتر راه آسفالته در سه دهه اخیر گفت: احداث باند دوم به طول 152 کیلومتر، راه اصلی 346 کیلومتر، احداث راه فرعی آسفالته به طول 2 هزار و 443 کیلومتر و احداث راه آسفالته روستایی به طول 3 هزار و 360 کیلومتر از اقدامات راه و ترابری استان در 30 سال گذشته برای آسفالته کردن جاده‌ها بوده است.
وی اضافه کرد: مقایسه عملکرد با قبل از پیروزی انقلاب نشان می‌دهد در احداث و توسعه راه‌های اصلی و فرعی با احداث 2 هزار و 941 کیلومتر راه آسفالته حدود یک هزار و 630 درصد رشد داشته است.
مدیر‌کل راه و ترابری استان خراسان جنوبی گفت: همچنین در بخش راه آسفالته روستایی قبل از پیروزی انقلاب عملکردی نبوده که بعد از پیروزی انقلاب 3 هزار و 360 کیلومتر راه احداث شده است.
نصری خاطرنشان کرد: مقایسه کلی راه‌های آسفالت شده اعم از اصلی، فرعی و روستایی نشان می‌دهد که با احداث 6 هزار و 300 کیلومتر راه آسفالته بالغ بر 3 هزار و 600 درصد در این بخش رشد داشته است.

; ۱٠:٢٦ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢۸ بهمن ،۱۳۸٧